Friday, April 10, 2015

HIJAU KUNING DALAM INGATAN


Biarpun sudah belasan tahun meninggalkan padang bolasepak, Hijau Kuning tetap juga dalam ingatan. Ditambah lagi apabila baru-baru ini berpeluang memiliki senaskah 'Majalah Rasmi Bola Sepak Kedah Darul Aman' dari seorang kenalan, ingatan itu sangat mengesankan. Dahulu juga aku sendiri memang terlibat secara tidak langsung dalam pengeluaran majalah seperti ini. Tetapiu dahulu hanyalah 'Buletin KFA'. Isinya dan persembahannya tidak sebegini.

Arena Hijau Kuning ini ternyata lebih eksklusif dan lebih menarik. Apa tidaknya, dengan kemajuan teknologi digital dan juga perkomputeran sekarang, persembahan menjadi lebih mantap dan menarik dengan foto-foto dan rencana yang mengesankan. Dahulu kami hanya menaip dengan mesin taip dan kalau ada foto hanyalah dalam bentuk yang kurang menarik.

seperti biasa, ketika dalam Buletin KFA, saya hanya menulis fokus menarik dalam bidang pengadilan sahaja. Itupun bukannya ada dalam setiap keluaran. Dalam sebulan dua, mungkin sekali sebab pengeluaran buletin itu terhad dan dalam keadaan kekangan masa dan tugas yang lain. sejauh yang saya ingat, saya hanya menulis dan menyampaikan idea tetapi disiarkan atas nama Pengerusi Jawatankuasa Pengadil KFA pada masa itu, Allahyarham Encik Hamzah.

Salah satu tulisan saya yang sangat saya ingati adalah tentang program 'Pengadil Remaja', dan isu ini pernah dibawa dalam mesyuarat majlis KFA dan pernah juga diadakan satu seminar di Yan, Kedah atas judul 'Seminar Pengadil Remaja'. Malangnya apabila idea ini dibawa ke FAM, ianya dibakulsamapahkan begitu sahaja.

Tetapi itu semua adalah kenangan. Ada banyak lagi perkara-perkara yang berkaitan yang orang tidak tahu. Mungkin saya boleh tuliskan di lain masa. Buat masa ini 'Arena Hijau Kuning' perlu disokong oleh para peminat pasukan Kedah Daru Aman. Sayangnya tiada langsung ruang untuki bidang pengadilan. Sekurang-kurangnya tuliskan sedikit berita tentang 'Manusia Berbaju Hitam' itu.

Sekian. jumpa lagi di lain masa.


No comments:

Post a Comment