Tuesday, April 14, 2015

ADAKAH MEREKA DIJAMIN SELAMAT?


Foto ini menjelaskan segala-galanya tentang kehidupan manusia dalam usaha mencari rezeki yang halal. Bayangkan berapa sangatlah pendapatan mereka sebagai pekerja mengumpul dan membuang sisa domestik di rumah-rumah taman perumahan. Pendapatan asas di tambah dengan elaun lebih masa dan apaa-apa elaun lagi, hanya mencecah seribu lebih sahaja. itulah wang titik peluh untuk dikongsikan dengan keluarga masing-masing.

Syarikat Environment-Idaman boleh menceritakan segala-galanya. Mereka yang membayar gaji dan mereka juga yang mengambil orang-orang ini berkerja.

Tetapi kalau begini keadaan kemudahan kerja mereka, di mana jaminan keselamatannya? Selamatkah mereka menaiki kenderaan begini sewaktu bertugas? Berdiri dan berpegang pada galangan besi di sisi lori tanpa pengadang atau sebarang pagar. Bayangkan apa akan terjadi andainya ketika ini ada yang sesak nafas ataupun lebih teruk lagi ada yang kena serangan jantung?

Pihak yang berkenaan khasnya syarikat Idaman ataupun Pihak Majlis Daerah (PBT) sepatutnya lebih perihatin menjaga keselamatan pekerja mereka. sediakan tempat duduk atau setidak-tidaknya pagar ataupun palang besi agar mereka tidak terjatuh. Malang tidak berbau dan apapun boleh berlaku pada bila-bila masa.

saya amat bersimpati dengan mereka tetapi apa boleh masyarakat buat selain meluahkan rasa bimbang dan menaruh harapan agar malang tidak berlaku. biarlah mereka selamat tetapi sebagaimana yang dikatakan tadi, "Malang Tidak Berbau".

No comments:

Post a Comment