Sunday, August 24, 2014

BOLASEPAK DI MALAYSIA: PEMAIN PUN TAK FAHAM UNDANG-UNDANG.

Perlawanan Liga Super antara Pahang dengan Lions XII sangat memalukan. Pertandingan Piala Malaysia yang begitu berprestij tercemar sedikit apabila gol diperolehi selepas bola terkena kaki pembantu pengadil yang bertugas di tepi garisan. Belum pernah terjadi dan kejadian itu menyedarkan kita bahawa pengetahuan tentang undang-undang permainan di kalangan bukan sahaja penonton, malah dalam kalangan pemain sendiripun amat rendah.

Hal yang sebegitu asas dalam peraturan permainan tidak dapat dihayati dengan baik. Nasib baik insiden itu tidak menyebabkan Pahang tewas. Apa kata Pahang tewas dengan jaringan tersebut? Sudah tentu perkara seperti yang menimpa pengadil di Johor tidak dapat dielakkan. Penonton juga sama seperti pemain, kurang menghayati undang-undang permainan walaupun menyokong sesebuah pasukan bagai nak kiamat.

Sepatutnya pihak yang berkenaan, samada FAM atau Persatuan-persatuan Bolasepak Negeri telah lama mengadakan klinik atau sessi pendedahan tentang tafsiran undang-undang permainan bolasepak. Setakat tahu undang-undang saja tidak memadai. Tafsirannya yang lebih penting. Pemain harus didedahkan dengan ilmu tersebut sebelum 'lulus' untuk bermain dalam pasukan.

Lantaran itulah macam-macam terjadi dalam kancah bolasepak di negara kita. Semuanya berpunca dari para pemain sendiri dan juga para pegawai yang tidak faham peraturan permainan selain dari peranan pengadil sendiri.

Jadi adalah dicadangkan FAM dan juga persatuan negeri-negeri dan kelab berbuat sesuatu.

No comments: