Saturday, August 30, 2014

ALANGKAH BAIKNYA BERPOLITIK SEPERTI TOM & JERRY

Pernah menonton siri kartun Tom And Jerry? Tontonlah untuk membuka minda anda.


Ini memang siri kartun populer. Bukan kanak-kanak sahaja yang meminatinya, malah orang dewasa juga tidak akan melepaskan peluang menyaksikan telatah dua watak unik ini. Kisah memaparkan seekor kucing dan seekor tikus yang setiap kali berkejaran . Kucing mengejar dan tikus lari. Sungguh lucu.

Dalam kelucuan watak itu terselit falsafah yang amat tinggi nilainya jika diteliti dan difikirkan di luar kotak kartun itu sendiri. Dan kalau kita kaitkan dengan kehidupan dan masalah dinegara kita, memang amat berkait rapat dengan watak-watak lucu tersebut.

Soalanya bolehkah politik Malaysia berpaksikan telatah kucing dan tikus dalam siri tersebut? Alangkah baiknya jika orang-orang politik memerhati sejenak kisah-kisah kartun itu dari sudut pengajaran dan etika kehidupan dalam dunia politik itu sendiri.

Kita perhatikan, apabila kucing dan tikus diancam anajing dan lain-lain, yang menggugatkan cara hidup mereka, kedua-dua watak ini bersatu menentang anjing yang mengganggu mereka. Mereka merancang beberapa taktik untuk menghindarkan ancaman anjing dari menggangu mereka. Dan selepas semua gangguan itu berakhir, mereka kembali kepada fitrah kehidupan mereka yang asal.

Dalam politik Malaysia hal ini tidak berlaku. Kes Lahat Datu memperlihatkan keadaan yang amat jengkel antara pihak kerajaan dan pembangkang. Peristiwa MH370 dan MH17 juga memaparkan keadaan yang sama. Pihak pembangkang bukan tolong membantu usaha kerajaan malah telah menjalankan kempen memburuk-burukkan kerajaan, bukansetakat dalam negara malah hingga ke luar negara.

Hendak menyambut Hari Kebangsaan, hari ulangtahun kemerdekaan negara juga pembangkang dan kerajaan tidak boleh duduk semeja mengadakan sambutan yang sama. malah pihak pembangkang sanggup berbuat secara berasingan menggunakan tema yang berlainan, seolah-olah ada kerajaan yang lain, seolah-olah mereka adalah entiti negara yang lain di dalam Malaysia ini.

Ambillah nilai dalam siri kartun Tom And Jerry itu. Bangkang tetap bangkang tetapi bila berhadapan situasi yang mencabar semua rakyat, bersatulah menghadapi ancaman secara bersama. Ini barulah sesuai dengantema Hari Kebangsaan "Di sinilah Lahirnya Sebuah Cinta". 

Selamat menyambut Hari Merdeka ke 57 untuk semua rakyat Malaysia.


No comments:

Post a Comment