Sunday, July 27, 2014

APA SUDAH JADI DENGAN PENGADIL BOLASEPAK KFA?

Pejabat Persatuan Bolasepak Kedah: Lambang kegemilangan Hijau Kuning


Bila berbicara tentang bolaepak negeri Kedah, KFA adalah lambang kegemilangan Hijau Kuning, warna yang diperkenalkan Allahyarham Datuk Ahmad Basri Akil. Hijau Kuning dan KFA sememangnya berkait rapat antar satu dengan lain. Dan jasa Allahyarham tersebut amat besar nilainya.

Bila bercakap tentang bolasaepak dan KFA, sebuah badan yang tidak boleh dilupakan begitu sahaja adalah Lembaga Pengadil. Mulanya ditubuhkan sebagai Persatuan Pengadil Bolasepak Kedah di bawah inisiatif Allahyarham Haji Khalid Ariffin. Sesudah itu dibuat penambahbaikan demi meningkatkan prestasinya, persatuan itu di ubah menjadi Lembaga Pengadil KFA yang membuatkan para pengadil dan aktiviti mereka berada dalam pemantauan KFA.

Itu masa lalu, sewaktu era Semi-pro dan sebelumnya.

Sekarang semua itu tidak seperti itu. Dan bilangan pengadil bolasepak di negeri Kedah sudah semakin berkurangan. Sehubung dengan itu, wakil pengadil di peringkat kebangsaan dan FAM juga turut semakin 'tiada'. Hanya beberapa orang sahaja. Itupun prestasi mereka tidak sampai ke mana.

Dalam satu kesempatan berbicara dengan AJK Lembaga Pengadil KFA yang masih aktif, beliau meneritakan tentang kurangnya pendedahan dan  kursus atau ilmu disalurkan kepada pengadil-pengadil baru. Ada daerah yang langsung tidak mempunyai pengadil bolasepak, apatah lagi Persatuan Pengadil Daerah.

Saya sendiri berpendapat, kita harus kembali ke titik asal dengan mengadakan kursus-kursus pengenalan dan awalan untuk pengadil baru di setiap daerah. Seperti dulu juga,
diadakan pendedahan dalam beberapa liga anjuran KFA di daerah-daerah untuk mengumpulkan seberapa ramai pengadil yang boleh. Dari situ barulah dapat dipilih yang betul-betul berkualiti untuk diberi pendedahan di peringkat kebangsaan pula.

Apa yang berlaku sekarang menurut sumber tersebut, apabila akan ada peperiksaan di peringkat kebangsaan atau FAM, barulah tangkap-muat beberapa orang untuk diberi kursus-kursus untuk lulus peperiksaan. Langkah seperti ini tidak betul. Oleh itu kembalilah kepada kaedah asal yang dibuat dahulu. 

Pihak pengurusan persatuan atau Lembaga Pengadil sendiri melalui Pegawai Pemnangunan Pengadil yang dilantik FAM mesti memikirkan untuk mengambil langkah terbaik. Masuklah ke daerah-daerah dan anjurkan kursus atau klinik atau apa namanya sekalipun untuk mendedahkan bidang pengadilan ini kepada generasi muda yang berminat.

Gunakan khidmat para pengadil yang sudah bersara yang banyak pengalaman yang masih sedia dan tidak lokek berkongsi ilmu. setiap daerah ada bekas-bekas pengadil yang masih aktif. Gunakanlah kepakaran mereka sebaik mungkin.

Insyaallah, pengadil Kedah akan lebih matang dan gemilang.

No comments:

Post a Comment