Sunday, April 13, 2014

UNTUK KEHIDUPAN LEBIH SEJAHTERA

kita sudah berada dalam kesejahteraan jika kita fikirkan betul-betul. Tidak ada cacat celanya kita di negara tercinta ini. Kerana itu kita perlu bersyukur sangat kerana diberi penghidupan yang baik dan bagus serba-serbi.

Tapi untuk nampak lebih sejahtera lagi, negara patut tidak ada beberapa perkara. Perkara yang orang nampak tidak penting ini amat menyumbang kepada kegelisahan dan ketidak-puasan hati majoriti rakyat.

Perkara pertama yang patut difikirkan dan diberi perhatian ialah tentang kewujudan sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil. alangkah harmonimya kita andainya tiada sekolah-sekolah ini di negara kita. Kita hanya mengamalkan satu sistem sekolah dan dapat mewujudkan satu komuniti yang berpaksi kepada satu bahasa iaitu Bahasa Melayu sahaja.

Perkara kedua pula ialah memfokuskan semua bidang sukan tanpa menggunakan khidmat jurulatih. Sepanjang yang dilihat, perkembangan sukan kita boleh berkembang tanpa kewujudan jurulatih. Kalau kita perhatikan secara serius apakah sebenarnya peranan jurulatih? Jurulatih sering bertukar, tapi mutu sukan tetap juga berada di tahap yang sama dan ada pula yang semakin menjunam prtestasinya. Kita asyiki menggunakan jurulatih yang sama sahaja, hanya pasukan saja yang bertukar.

Perkara akhir yang patut difikirkan ialah manusia bernama Anwar Ibrahim. Kalau tidak ada orang ini rasanya lanskap politik Malaysia akan lain jadinya. Kita akan lebih harmoni. Inilah manusia yang sering menghasut rakyat berdemonstrasi sejak tahun 70an lagi. Takkan kita tidak sedar perkara itu.

Jika ketiga-tiga ini tidak ada di negara Malaysia ini, pasti kita lebih bergembira dan hidup kita menjadi tenteram tanpa gangguan. Insyaallah!

No comments:

Post a Comment