Saturday, July 13, 2013

ATLET TERBAIK

Sukma (Sukan Malaysia) telah melabuhkan tirai lebih seminggu lalu dan berbagai keputusan di luar dugaan dihidangkan kepada khalayak sukan. Soal bagaimana minuman keras dapat masuk ke penginapan atlete menimbulkan persoalan. Kes membabitkan 3 pemain bola baling WP menjadi topik hangat mengalahkan kemeriahan menobatkan atlete terbaik lelaki dan wanita.

Bila berbicara tentang atlete terbaik, yang menjadi fokus perbincangan ialah apakah kriteria yang diambil sebagai asas pemilihan. adakah pencapaian atlete diambil kira atau hanya jumlah pingat yang diraih menjadi kriteria utama? Tetapi keputusan yang diberi pada malam gemilang itu nampaknya kriteria terakhir yang menjadi asas pemilihan iaitu siapa yang banyak dapat pingat emas itulah atlete terbaik untuk satu-satu kejohanan.

Jika kriteria itu yang menjadi asasnya, bilakah danadakaha peluang pemain-pemain bolasepak akan menjadi pilihan? Bagaimana pula dengan permainan-permainan lain seperti hoki, bola jaring dan bola baling? Tentu tidak mungkin mendapat lebih dari satu pingat emas, sudah tentu tidak layak untuk menjadi pilihan pihak juri.

Sepatutnya MSN memikirkan satu kaedah yang lainyang boleh diterima oleh atlete dari sukan-sukan yang lain terutama permainan. Atau MSN wujudkan satu kategori khas untuk permainan-permainan dari kaedah yang digunakan sekarang. Barulah selepas ini para pemain bolasepak, hoki, bola jaring dan bola baling dapat berangan-angan untuk satu hadiah khas untuk mereka; Atlete Terbaik.

No comments: