Thursday, January 27, 2011

PERIA PANTAI: SEDAP TETAPI SENGSARA

Tumbuh-tumbuhan adalah sumber makanan kepada manusia. Ini  satu pernyataan yang tidak dapat disangkal sesiapa. Telah terbukti setiap kejadian tumbuhan memberi manfaat kepada semua orang.  Begitulah dengan Peria Pantai ini.

Peria Pantai adalah panggilan tempatan bagi pokok 'Colubrina Asistica' yang biasa hidup subur di kawasan-kawasan beriklim panas. Ia banyak terdapat di Afrika Timur membawa hinggan ke India. sewlain itu banyak juga terdapat di Asia Tenggara dan kawasan-kawasan panas di Australia.


Pokoknya sebenarnya amat tinggi mencecah hingga 20 kaki tetapi oleh kerana rantingnya lembut, ia melentur ke bawah menjadikan pokok peria pantai sangat rendah dan diklaskan sebagai pokok renek kira-kira 6 hingga 10 kaki sahaja.

Peria Pantai senang dikenali dentgan melihat daunnya yang berkilat seolah-olah satu lapisn plastik dipermukaannaya. Ia berbentuk bujur telur. Bunga berwarna putih kehijauan dan bersaiz kecil. Begitu juga dengan buahnya. pokok ini boleh dibiakkan secara semaian biji benih ataupun keratan batang.

Daun peria pantai boleh dimanfaatkan untuk menstabilkan tekanan darah dan juga merawat kencing manis. dengan cara memakannya sebagai ulam atau sayur. Selain itu ia juga bertindak seperti sabun apabila digosok kepada kulit dan badan.

Peria pantai sedap dibuat sayur, terutama sayur manis atau sayur lemak. Lebih melazatkan jika dicampur dengan sedikit udang atau telur. Boleh juga dirampaikan lagi dengan keledek atau rebung. Paling mudah jika direbus sebagai ulam dimakan bersama sambal belacan.


Walau bagaimanapun, berhati-hatilah apabila memakan sayur atau ulam kerana ia mempunyai satu kesan yang kurang enak. Walaupun khasiatnya untuk melawaskan cernaan, ia boleh mendatangkan masalah angin dalam badan. Kadang-kadang jika terlebih makan, peria pantai boleh menyebabkan cirit-birit. Jadi berhati-hatilah!


8 comments:

  1. Belakang rumah ada terdapat pokok peria pantai..hasil tanaman dari arwah nenek.. Rebus cicoh budu terbaek!

    ReplyDelete
  2. Sekali sekala dimasak gulai lemak bersama labu kuning...adakalanya sayur rebus sbgai ulam dgn sambal belacan.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah, makasi, saya sangat suka, daun peria Laot ( OEN pria laot , bahasa kami di Atjeh'Darussalam) saya sedang lakukan persemaian untuk mantu orang yang butuh untuk mengobati panas tinggi dan cacar..hingga seperti semula, juga saya sudah meminumnya sebagai minuman penyegar kerongkongan..
    Saya ingin bertanya kepada sahabat pembaca disini, yg pernah gunakan untuk membuat sayur ...atau hidangan makanan bagaimana cerita kesan menu resepnya ? WATSHAP +6281269174545
    PRM DATO'DR ( H.C) Drs. MAIMUN MSi Bin H IBRAHIM DAOED, terima kasih mohon info lainnya ; madisyak.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sdr.. Saya pernah jadikan daun peria pantai ini sebagai sayuran. Dimasak rebus sama bawang dan bilis. Sedap sekali.

      Delete
  5. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete