Thursday, September 9, 2010

SAYUR BERBUAH DAN BERUBI

Sayur-sayuran sudah tentu amat diperlukan oleh badan. Semakin banyak sayur yang dimakan, semakin baik untuk kesihatan. Kadang-kadang kita mendapati ada golongan yang hidup hanya dengan memakan sayur-sayuran khasnya golongan 'vegetarian'. Sesungguhny sayur dapat memberi kelegaan dalam penjagaan badan. Di samping menyejukkan badan, sayur dikatakan boleh melambatkan penuaan.

Jadi, usah sama sekali menyisihkan sayur ketika menghadapi juadah.



Terung merupakan sayur jenis berbuah yang biasa didapati dalam bentuk bulat dan juga panjang. Warnanya pula ada yang biru, hijau, putih dan ungu. Di dalamnya mengandungi struktur buah yang berisi dan berbiji.
Memakan terung dengan kuantiti yang banyak dikatakan boleh menimbulkan masalah sakit urat, tetapi terung juga berkhasiat dalam merawat beberapa penyakit seperti buang air tidak lawas.


Halia amat berguna dalam hampir semua jenis masakan sekurang-kurangnya dibuat perencah menumis ketika memasak. Halia mempunyai banyak khsiatnya lebih-lebih lagi bagi mereka yang boleh memakannya begitu sahaja atau meminum jusnya.




Tomato amat baik untuk kulit terutama dalam usaha melicinkan kulit.



Karot adalah jenis sayur berubi yang amat baik untuk kesihatan mata. Untuk penglihatan yang terang, amalkan meminum jus karot ini.

Buah binjai ini amat lazat dimakan bersama sambal belacan. Rasanya sangat masam dan selalunya di dapati dari pokok hutan yang sekarang telah mengalami kepupusan. Buah ini dikupas kulitnya dan diambil isinya untuk dicampur dalam sambal belacan.




2 comments:

  1. Enak sungguh binjai dibuat sambal belacan. Kalau di Sabah lebih dikenali dengan nama bundu.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kerana informasi itu. Baru kini tahu namanya bundu di Sabah.

    Apapun namanya, ia sedap dibuat asam bersama sambal belacan.

    ReplyDelete