Sunday, July 18, 2010

JANDA MERANA

Jika dilihat pada namanya sahaja tentulah melucukan. Sesudah biasa mendengar pokok janda kaya, kali ini kita berkenalan pula dengan pokok Janda Merana.

Pokok ini dinamakan pokok 'janda merana' mungkin kerana keadaan bunga dan buahnya yangkecil berbanding dengan pokok yang besar. Ini adalah pokok berkayu keras dan berbanir akarnya dan tidak sesuai ditanam di halaman rumah. Ia boleh digunakan untuk mendapat teduhan dan sering ditanam di tepi-tepi pagar.





Namun begitu keupayaannya dalam merawat penyakit sangat sediit diketahui malah tidak dipedulikan mungkin kerana pokoknya yang tinggi menyukarkan untukmendapat buah, bunga dan daun.

Walau bagaimanapun, pokok ini boleh ditanam di dalam pasu untuk membantutkan pertumbuhannya dan ia dibiakkkan melalui semainan biji benih dan juga keratan batang.



Buah dan bunga bersama daunnya digunakan dalam merawat beberapa masalah kesihatan seperti sakit kepala, demam dan cirit-birit. Caranya adalah dengan merebus bahagian-bahagian tadi dan air rebusan itu digunakan semasa mandi dan membersih diri.







Insyaallah! Namun berjumpa dan meminta nasihat doktor adalah satu langkah yang baik.

1 comment: