Wednesday, May 12, 2010

ULAM RAJA




Ulam Raja atau dipanggil ‘King salad’ biasanya ditanam sebagai tumbuhan hiasan dan juga ulaman oleh masyarakat Melayu. Bunganya yang kecil dan berwarena warni kelihatan cantik menjadi hiasan laman. Daun dan pucuknya terasa amat enak bila dimakan bersama sambal belacan.

Ada juga orang memanggil pokok ini sebagai ‘pokok intan berayun’ oleh kerana bunganya kelihatan seperti intan, berkilau bila bergoyang ditiup angina walaupun nama siantifiknya ialah ‘cosmos caudatus’. Pokok ini biasanya dibiarkan tumbuh renek dan sering diambil pucuknya dijadikan ulam, Tetapi ketinggiannya boleh mencecah sehingga 2 meter jika dibiarkan.

(Bunga ulam raja yang cantik)
Bunganya kelihatan amat cantik dan berwarna warni. Bijinya terkandung dalam bunga ini dan akan meletuskan benihnya apabila telah matang. Pembiakannya adalah secara biji benih.
Daun ulam raja kaya dengan kalsium dan vitamin A. Oleh kerana itu ia amat popular digunakan untuk menguatkan tulang selain untuk mencuci darah dari kandungan toksid. Daunnya boleh diekstrakkan sebagai klorofom bagi menmbantutkan sesetengah aktiviti bacteria dan juga pertumbuhan kulat dalam badan.

Walau apapun, ianya lebih mudah dijadikan ulam dan berjumpa serta meminta nasihat doktor adalah langkah yang terbaik.

No comments:

Post a Comment