Thursday, May 20, 2010

TERUNG BELANDA



Terung yang berasal dari Afrika ini telah diberi berbagai-bagai nama, tetapi nama Terung Belanda sangat populer di negara ini. Setengah orang memanggilnya dengan panggilan Terung Asam. Di sesetengah tempat, ia disebut sebagai Terung Iban, Terung Pungar dan beberapa nama lain yang tidak begitu jelas.

(Bunga terung belanda)

Nama saintifiknya ialah Solanum Macrocarepon. Di Afrika terung ini dipanggil gboma, anthora dan antrua. Pokok ini boleh dibiakkan melalui bijinya dan ia mudah tumbuh di kawasan-kawasan yang lembab dan berair.


Pokok terung ini tumbuh liar. Kadang-kadang sengaja dibiarkan hidup di tepi-tepi longkang, dalam semak-semak atau di halaman rumah. Ia dibiarkan berbuah kerana buahnya sedap di makan sebagai ulam dan juga digunakan sebagai perencah dalam masakan. Biasanya dimasukkan ke dalam masakan gulai dan juga dalam air asam.

(Buah terung belanda yang masih muda)
Terung Belanda berbuah kecil sebesar ibu jari dan lebat di tangkainya. Ia hijau semasa muda dan apabila masak warnanya berubah menjadi kuning. Buah terung ini dibuat ulam semasa masih muda dengan direbus terlebih dahulu.


Buah terung asam ini dikatakan boleh digunakan untuk rawatan cacing kerawit. Namun begitu, berjumpa dan meminta nasihat doktor adalah langkah yang terbaik.

No comments:

Post a Comment