Thursday, April 15, 2010

BUNGA SEDAP MALAM



Bunga Sedap Malam atau dikenali juga sebagai bunga sundal malam berwarna putih dan berbau harum dan namanya diberi demikian kerana keharumannya terserlah hanya pada waktu senja dan malam. Pokok ini tidaklah besar. Dari jauh kelihatan sama seperti pokok jeliti dan ia sesuai di tanam di taman-taman serta di halaman yang luas. Ia akan lebih menarik jika pokok ini dipangkas dengan baik dan kemas.



Pokok ini kadang-kadang disebut sebagai 'pokok kemuning', tumbuh liar dan memerlukan banyak cahaya matahari kecuali kalau terlalu panas, ia perlukan teduhan. Ketika siang, bunganya tidak terlalu harum dan kurang mekar atau berkembang. Kerana wanginya itu, ia sering menjadi tumpuan berbagai jenis serangga.


Pokok sundal malam atasu nama saintifiknya 'murraya paniculata' boleh dibiakkan secara keratan batang atau secara tampang. Ia mudah disemai dan mudah dijaga asalkan selalu dipangkas untuk menikmati keindahannya.
Daun dan akarnya sangat berguna untuk pengubatan seperti sakit gigi, masalah kitaran haid, saluran kencing dan juga untuk melangsingkan badan. Selain itu akarnya yang dikeringkan boleh digunakan untuk pengubatan bisul. Biasanya 9 helai daunnya direbus dengan 3 gelas air dan biarkan tiggal 1 gelas. Apabila sejuk, air itu diminum. Ia mujarab untuk bebrapa jenis penyakit.
Namun begitu, berjumpa dan meminta nasihat doktor adalah langkah terbaik.

2 comments:

namoyaki said...

=)

Roslan Zainal al-Ahmadi said...

Ni bukan harum malam atau sundal malam tuan... ini pokok bunga kemuning