Saturday, April 24, 2010

BUNGA MELUR



Bunga Melur merupakan bunga tradisi yang masih populer terutama dalam kalangan masyarakat India. Melur atau nama saintifiknya Jasminum Sambac adalah sejenis bunga yang harum baunya dan terdiri dari tiga jenis semuanya. Dua jenis dareipadanya adlah jenis melur susun yang berlapis-lapis dan satu lagi adalah melur selapis. Didapati melur selapis lebih harum baunya dibanding dengan melur berlapis dan melur susun.




Pokok melur adalah jenis berbatang kayu keras dan boleh mencapai ketinggian hingga beberapa meter. Tetapi selalunya pokok melur dipangkas supaya terhasil tunas-tunas yang baru. Dari tunas-tunas yang baru inilah akan terhasil bunganya.



Melur boleh dibiakkan secara keratan batang. Batang yang tua dan keras dipotong dan direndam ke dalam aiar suam sebelum ditanam ke dalam medium. Dalam masa lebih kurang 6 minggu, tunas yang baru akan tumbuh dan bileh diubah dasrin tempat semaian ke tempat penanaman.




Melur sangat berguna dalam kehidupan masyarakat India. Selain dari kegunaannya di majlis-majlis agama dan perkahwinan, melur juga digunakan untuk perubatan tradisional. Biasanya daunnya digunakan oleh ibu-ibu untuk menambah kandungan susu ibu. Selain dari itu daunnya juga berguna untuk sakit mata, menyejukkan badan, menghilangkan bengkak gigitan serangga, melegakan demam dan juga sesak nafas.


Daunnya ditumbuk halus dan ditampal kepada bahagian badan yang bengkak, akan susut kemudiannya. Daunnya juga boleh diramas dengan air dan air itu disapu ke badan untuk menyejukkan badan ketika demam. Bagi menghilangkan sesak nafas, daunnya direbus dengan air. Ditapis kemudiannya dan diminum bagi menghilangkan sesak nafas.


walau apapun, berjumpa dan meminta nasihat doktor adalah yang terbaik.

No comments: