Tuesday, March 9, 2010

BADUT-BADUT MCA PATUT BERUNDUR

Semasa menulis ini saya tetap berpendapat bahawa krisis dalaman MCA tidak akan dapat selesai dalam masa terdekat kecuali sekurang-kurangnya tiga orang BADUT parti itu mengambil langkah paling drastik iaitu tidak melibatkan diri dalam proses pemilihan yang kan diadakan pada 28 Mac ini. Ada beberapa alasan yang boleh menyokong saranan tersebut.

Krisis MCA terlalu lama dan ketiga-tiga badut ini tidak berbuat apa-apa ke arah mendapatkan kembali sokongan kaum Cina terhadap kerajaan. Kerana krisis tersebut jugalah BN kehilangan majority 2/3 dalam PRU12 dahulu. Walaupun orang tidak berani menuding jari kepada MCA, tetap kekalahan BN dalam kebanyakan kawasan kaum Cina adalah disebabkan hilang kepercayaan rakyat terhadap parti itu. Akhirnya rakyat memilih DAP dan juga PKR mewakili mereka.

Ketiga-tiga badut ini bertelagah sesama sendiri dari mula hingga akhir. Tidak ada kompromi dan tidak ada jalan penyelesaian. Jikapun berlaku pemilihan semula ketiga-tiga mereka, krisis tidak akan padam.

Untuk menghentikan krisis ini, ketiga-tiga badut itu mesti keluar. Mesti melepaskan semua jawatan dan tidak bertanding semula. Ketiga-tiga badut itu mesti berkorban dengan melupakan dahulu kepentingan politik peribadi mereka. TEGASNYA BADUT-BADUT INI MESTI BERUNDUR!

Atau mereka memang sengaja hendak menimbulkan masalah dengan membiarkan krisis parti kaum Cina ini berpanjangan? Mereka memang merancang untuk menghuru-harakan kem BN supaya pengundi Cina tetap bersama dengan DAP? Kemungkinan ini juga mesti difikirkan oleh pemimpin-pemimpin dalam BN.

Kalau dipilih semula pun menerajui MCA, Chua Soi Lek telah tercalar imejnya dengan skandal sex dan takkan MCA akan diterajui oleh orang yang ada rekod salahlaku.
Ong Tee Kiat juga ada rekod tidak bersih berikutan skandal PKFZ. Liow Tiong Lai juga tidak sesuai menerajui MCA berikutan sikapnya yang banyak menyumbang kepada krisis yang berpanjangan itu.

Jadi langkah paling sesuai adalah ketiga-tiga badut ini tidak lagi bertanding apa-apa jawatanpun. Biar MCA dipimpin oleh tokoh yang lain yang belum ada rekod yang kurtng enak.

No comments:

Post a Comment