Monday, November 16, 2009

TIGA BADUT DALAM MCA

1. MCA parti yang digembar-gemburkan sebagai parti terbesar kaum Cina semakin bercelaru dan haru-biru. Tak habis-habis dengan kemelut dan krisis umpama satu jenaka jadinya. Saban hari ada sahaja bahan yang datang dari MCA yang membuat kita boleh tertawa. Kita tergelak melihat lakonan persis badut dari para pemimpin mereka yang hari ini cakap lain, esok cakap lain pula.

2. Ada tiga BADUT yang memainkan peranan penting dalam pergolakan parti itu. Dan ada penganalisa menganggap segala krisis bakal selesai atau tamat terus andainya ketiga-tiga badut ini secara sukarela mengundur diri. Watak TIGA BADUT atau ‘Three Stooges’ ini perlu ditamatkan terlebih dahulu, barulah memikirkan bagaimana hendak menyelamatkan MCA.

3. Itulah yang perlu dilakukan Perdana Menteri jika beliau masih memikirkan MCA masih relevan kepadas BN. Itupun jika beliau diminta campurtangan menangani kemelut tersebut. Jika badut-badut ini masih ada menjadi tonggak MCA, selagi itulah MCA semakin jauh dari hati seluruh masyarakat Cina.

3.1. ONG TEE KIAT

Semenjak memenangi jawatan presiden MCA mengalahkan Ong Ka Chuan dahulu lagi si badut ini mula beraksi dengan tidak melantik lawannyaa ayang tewas untuk apa-apa jawatan dalam MCA. Sepatutnya beliau harus sedar bahawa Ong Ka Chuan ada penyokongnya dan beliau harus melantik individu ini dalam senarai pengurusan parti itu bagi mengambnil hati para penyokong Ka Chuan. Tetapi itu tidak dilakukan.

Imejnya telah tercalar sama sekali apabila timbul isu PKFZ. Tidak ada apa lagi yang hendak diperbetulkan dan tidak perlu menggunakan parti bagi membersihkan namanya yang tercemar itu. Ini membuat ramai ahli tidak suka dan marah.

Apabila undi tidak percaya terhadap beliau sudah diluluskan dalam EGM yang lalu, sepatutnya beliau faham bahawa dirinya tidak diperlukan lagi. Apa hendak diperbetulkan lagi jika majoriti ahli sudah tidak percaya? Langkah paling baik untuk beliau adalah melepaskan jawatan presiden itu dan undur diri secara berhemah. Tidak perlu lagi beliau memikirkan perkara-perkjara yang belum selesai dan tidak perlu lagi pelan perdamaian yang diwar-warkan.

3.2. CHUA SOI LEK

Peribadi Chua Soi Lek mula tercalar apabila tersebar video sexnya yang sangat populer sedikit masa lalu sehingga terpaksa melepaskan jawatan dalam parti dan juga kerajaan. Kemudian sedikit demi sedikit beliau membina semula diri dan memenangi kerusi Timbalan Presiden tetapi akhirnya bertelagah dengan presiden Ong Tee Kiat hinggalah membawa kepada perpecahan dalam MCA samapai ke hari ini.

Tidak salah sama sekali bahawa yang menyebabkan MCA jadi haru-biru ini banyak disebabkan badut yang seorang ini. Bermula dengan moralnya yang runtuh membawa kepada pertelingkahan serta peribadi umpama lalang. Kerana sikap tidak berprinsip itulah juga MCA sukar membaca tindak-tanduknya.

Umpama seorang badut, mula-mula seiring dengan Liew Tiong Lai menjadi pendesak hingga membawa kepada EGM dan Tee Kiat hilang kepercayaan ahli, akahirtnya menyokong kembali Tee Kiat melalui pelan perdamaian anjuran presiden dan bersama-sama pula menentang Liew Tiong Lai.

Boleh percayakaha kepada manusia yang umpama lalang ini yang sering berubah arah mengikut angin? Hingga sekarang manusia ini menjadi bahan tertawa rakyat Malaysia. Umpama badut tua yang kekeringan idea.

3.3. LIEW TIONG LAI

Pada mulanya watak ini muncul, dilihat seolah-olah seorang penyelamat telah tiba. Moga-moga MCA terselamat dari badai dengan nada penuh yakin bahawa “Saya bukan gila kuasa,” katanya, tetapi ternyata andaian itu meleset. Rupanya seorang lagi badut muncul dalam MCA.

Apa tidaknya, apabila Soi Lek dilucutkan jawatan Timbalan Presiden, beliau dipilih oleh EGM menggantikan Soi Lek. Tetapi apabila ROS mendapati jawatan Timbalan Presiden tidak kosong, si badut ini mulalah tunjuk belangnya yang sebenar. Cakap sudah tak serupa bikin. Rupanya ia ‘gila kuasa’ seperti badut-badut yang lain juga. Rupanya kerusi presiden parti menjadi matlamatnya.

Lidahnya berkata tidak gila kuasa, tetapi tindak-tanduknya seperti hendak merampas kuasa. Tidak sabar-sabar hendak menduduki kerusi nombor satu MCA itu. Langsung tidak akur lagi dengan pelan perdamaian malah tetap mahu EGM sekali lagi yang diharap bakal menentukan kedudukannya.

4. Kita? Apa kita tunggu lagi? Semuanya di tangan kita. Hendak tunggu melihat aksi badut-badut ini atau apa? Yang paling baik, ketiga-tiga mereka harus berundur secara sukarela. Ataupun membuat pemilihan semula untuk jawatan-jawatan tersebut dengan tidak mencalonkan badut-badut ini demi menyelamatkan MCA. Atau lupakan parti itu dan tubuhkan pareti baru yang aspirasinya serupa seperti kewujudan Makkal Sakti bagi kaum India.

5. Kenapa harus dibiarkan lagi “Three Stooges” ini beraksi di depan mata? Jelek rasanya!



No comments:

Post a Comment