Monday, November 16, 2009

ANWAR IBRAHIM: 'PEGILA' POLITIK HARI INI

1. Cukup menarik bila dia menerima perlantikan Penasihat Ekonomi negeri terkaya di Malaysia, Selangor yang rasanya tidak perlukan seorang penasihat pun. Tanpa penasihat pun Selangor berdaya bangun dan bangun kerana kedudukan dan keampuhannya yang terbina sekian lama.

2. Tegasnya, Selangor tidak perlukan seorang penasihat apatah lagi penasihat seperti Anwar yang tidak ada latar belakang pendidikan ekonomi yang formal. Cuma kebolehannya sebagai bekas Menteri Kewangan semasa era Mahathir yang menjadi kekuatan, itupun ketika itu ekonomi Malaysia tengah kukuh. Dan akhirnya Anwar jugalah yang meruntuhkan ekonomi negara (jika kita masih ingat) yang sekaligus membawa kepada krisis politik dan ekonomi sekitar tahun 80an.

3. Jadi perlantikan ini tidak membawa apa-apa makna selain dari gimik politik sahaja sempena Konvensyen PKR yang baru diadakan. Agaknya kerajaan Selangor hendak meniru apa yang dilakukan Kemboja yang telah melantik Thaksin sebagai penasihat ekonominya. Tambahan lagi bila Khalid Ibrahim hanya perlu membayar gaji RM1.00 sahaja, tentulah lebih ‘gimik’ lagi. Adakah orang yang kerja dengan gaji seringgit? Yang kita tahu sekarang ini hendak kencing pun kena bayar 20 sen.

3. Itulah kegilaan politik sekarang, mencipta seberapa banyak gimik yang boleh supaya akan dikenang orang setiap masa. Itulah yang dinamakan ‘PEGILA’ politik. Jika betul-betul Anwar seorang yang ikhlas hendak membangunkan ekonomi mana-mana negeri kenapa di Selangor? Kenapa tidak jadi penasihat ekonomi di Kelantan atau di Kedah yang rata-rata mengetahui negeri-negeri ini 'miskin'. Atau kenapa tidak di negeri kelahirannya sendiri Pulau Pinang?.

4. Satu lagi alasan yang melucukan seperti yang dikatakan beliau UMNO telah melancarkan perang terhadap kerajaan Selangor, maka penerimaan tugas tersebut sebagai cabaran melawan perang tersebut. Yang semua orang tahu, Anwar yang lemancarkan perang terhadap Najib, bukan Najib yang memulakan. Anwar yang mencanangkan kepada ahli PKR untuk mencari bahan menyerang watak Perdana Menteri itu.

5. Anwar hanya mahu menarik perhatian sahaja, bukan tugas yang penting. Kalau betul-betul pentingkan kerja, lebih baik beliau tumpukan masa membangunkan Pernatang Pauh daripada hendak membangunkan Selangor yang telah gah membangun. Apa gunanya menjadi penasihat ekonomi Selangor yang telah kukuh ekonominya?

6. Balik ke Permatang Pauh dan lihatlah apa yang ada di Permatang Pauh sejak Anwar tiada dalam kerajaan. Rasanya itu yang lebih mustahak dibuat Anwar. Bangunkan dan janakan ekonomi di kawasan itu adalah kerja yang lebih afdal dari menjadi ‘pegila’ politik yang asyik mencipta gimik dan sensasi.

7. Yang lucunya, semua orang percaya kepadanya. Semua orang menurut apa yang diperkatakannya. Yang mengikut dan percaya bukan pula orang-orang yang tidak berpengetahuan malah para cerdik pandai dan para cendekiawan ulung pula.

8. Itulah PEGILA POLITIK Malaysia abad ini.

No comments:

Post a Comment