Thursday, October 22, 2009

MEREKA TIDAK NAMPAK ATAU SENGAJA TUTUP MATA?



1. Semua orang sedar dan tahu. Orang berjalan kaki sedar. Pemandu kereta juga sedar. Penungang motosikal juga melihatnya. Tetapi bagaiamana Majlis Daerah Yan tidak nampak perkara ini? Bagaimana mereka tidak tahu tentang hal ini sedangkan saban hari meeka melalui jalan ini?

2. Inilah yang menjadi persoalan ramai orang sejak beberapa bulan yang lalu di pekan Guar Chempedak. Ia berlarutan sekian lama, menyebabkan lalu-lintas di sini sering terganggu. Kemalangan juga kerap berlaku. Jalan sesak setiap hari terutama pada waktu tengahari dan petang.

3. Itupun masih tidak dapat disedari Majlis Daerah Yan yang berpegang kepada slogan ‘Daerah Pelancongan, Daerah Bersih’. Ini pun tidak dapat dilihat MDY sejak tahaun lepas lagi. Perkara begini menimbulkan tanda-tanya adakah mereka tidak nampak atau sengaja menutup mata, sengaja tidak mahu melihatnya? Tidakkah merasa malu kepada pelancong atau orang luar yang berkunjung ke daerah pelancongan ini?

4. Peniaga-peniaga dibiarkan meletakkan barang niaga masing-masing di atas jalan menyebabkan jalan semakin sempit. Pejalan kaki mengalami kesukaran takut diseret kereta yang datang dari belakang kerana terpaksa menggunakan laluan kereta untuk melalui kawasan ini.

5. Hal ini ditambah lagi dengan pemandu yang sengaja meletak kenderaan di atas jalanraya semasa turun membeli barang. Ini tidak termasuk lagi lori-lori berhenti memunggah barang betul-betul di atas jalanraya keranan bahu jalan juga sudah ditakluki para peniaga.

6. Kenapa hal ini dibiarkan? Pihak berwajib sepatutnya telah lama bertindak mengarahkan para peniaga ini mencari tempat lain selain jalanraya. Pihak polis yamg bertanggungjawab tentang lalulintas diharap dapat mengambil tindakan terhadap pemandu-pemandu yang sengaja berhenti mengganggu lalu-lintas di situ.

7. Yang menghairankan, tidak sampai satu kilometer dari situ terdapat Pasar Tani dan Pasar Borong yang canggih dan serba moden. Bukankah di situ lebih sesuai peniaga-peniaga itu ditempatkan?

8. Sampai hari ini para pengguna jalanraya masih tertanya-tanya apakah peranan MDY sehingga tidak mempedulikan rungutan orang ramai. Apa yang menyebabkan para peniaga ini terlalu istimewa sehingga dengan rakus menguasai kawasan ini?

9. Siapa yang sepatutnya bertindak?

No comments: