Saturday, October 31, 2009

BIAR YANG LAYAK SAHAJA BERCAKAP MENGENAINYA



1. Hahahahaha! Hahahahaha!

2. Saya mulakan dengan ketawa besar untuk rencana ini. Apa tidaknya, amat melucukan. Sedar atau tidak, isu ini amat memerlukan kita berfikir sejenak; Betulkah apa yang dikatakan orang ini?

3. Untuk itu, saya petik berita dari Akhbar Berita Harian edisi jumaat 30 Oktober 2009 untuk rujukan anda:

“KUALA LUMPUR: Malaysia dengan kerjasama Sweeden bakal mengadakan pertunjukan fesyen busana Muslim di Monte Carlo, Monaco, tahun depan.

Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor berkata pertunjukan fesyen busana Muslim itu adalah landasan utama bagi memperkenalkan Malaysia sebagai negara Islam selain bertujuan mengutip dana untuk disalurkan pada tabung kebajikan. …………………………Kata Datin Seri seterusnya; “Pendekatan memperkenalkan Islam melalui pertunjukan fesyen adalah strategic kerana ia mampu membuka mata masyarakat luar berhubung etika pakaian umat Islam”…………

4. Memang tidak dinafikan bahawa pertunjukan tersebut amat baik sebagai langkah memperkenalkan fesyen wanita muslim. Ia pernah dibuat di Indonesia. Malah Dubai pernah menganjurkannya.

5. Tujuannya juga amat baik iaitu untuk memperkenalkan fesyen wanita Muslim dan tentang etika berpakaian umat Islam. Tetapi layakkah Datin Seri Rosmah bercakap mengenai etika berpakaian umat Islam? Layakkah Datin Seri Rosmah berbicara tentang cara berpakaian wanita Muslim?

6. Beliau sendiri tidak menampakkan ciri-ciri berpakaian yang beliau mahu perkenalkan kepada masyarakat luar. Barangkali akan kelihatan janggal apabila nanti beliau berucap melancarkan pertunjukan fesyen tersebut di khalayak ‘dunia’ sedangkan cara beliau berpakaian tidak seperti yang diucapkan.

7. Rasanya lebih baik diserahkan tugas bercakap mengenai perkara ini kepada isteri Timbalan Perdana Menteri yang saya rasa memenuhi cirri-ciri yang dimaksudkan. Tidak semua perkara hanya satu orang boleh buat. Biar orang yang lebh sesuai bercakap dan berbuat perkara yang sesuai dengan dirinya.

8. Itulah yang membuat saya ketawa besar!

No comments:

Post a Comment