Sunday, October 11, 2009

BELAJARLAH DARI MCA

1. MCA telah membuat satu keputusan yang bijak semalam. Walaupun keputusan itu memang di duga, ternyata itulah keputusan terbaik bagi mengembalikan reputasi mereka yang sudah tercalar sejak PRU12 tahun lalu. Sebagai sebuah parti terbesar bagi kaum Cina dan salah satu komponen paling berpengaruh dalam BN, tindakan yang diambil perwakilan semalam adalah wajar dan amat baik. Sekalung tahniah untuk MCA!

2. Semalam MCA menolak kedua-dua pemimpin mereka yang asyik bertelagah ini. Mereka menolak Ong Tee Kiat dan Dr. Chua Soi Lek yang tidak pernah senyap sejak pemilihan MCA yang lalu yang menobatkan Tee Kiat sebagai Presiden dan Soi Lek sebagai Timbalannya.

3. Oleh kerana bukan dari kem yang sama, mereka tidak pernah sunyi dari bertelagah sesame sendiri dan kemuncaknya, Dr. Chua di pecat dari parti. Bertambah parahlah krisis kedua-dua pemimpin ini sehinggalah semalam, para perwakilan mengambil tindakan yang amat terpuji.

4. Lagipun apa gunanya berketuakan seorang yang penuh dengan kontroversi dan bermasalah. Lebih baik berketuakan seorang yang lain yang lebih baik dari kedua-dua mereka itu. Ong Tee Keat dengan masalah PKFZnya manakala Dr. Chua Soi Lek dengan masalah videonya. Kedua-duanya menghadapi masalah moral, jadi adalah lebih baik mereka ditolak.

5. Inilah yang perlu dipelajari oleh parti komponen yang lain jika handak membuat penghijrahan ke arah yang lebih baik. Mana-mana pemimpin yang ada masalah dan kontroversi, harus ditolak sahaja seperti yang MCA lakukan.

6. Baik dalam UMNO atau pun MIC, kedua-duanya mempunyai individu yang bermasalah yang mencemarkan reputasi parti. Individu-individu ini patutnya telah lama di ‘masukkan dalam peti sejuk’ dan digantikan dengan pemimpin yang lain yang bersih dari sebarang kontroversi.

7. Tanpa perlu menyebut nama-nama tertentu, semua orang sudah maklum siapa yang dilanda kontroversi dan siapa yang mempunyai masalah. Ada pemimpin yang entah bagaimana boleh terpilih memegang jawatan tertinggi sedangkan semasa pencalonan ia hanyalah nyawa-nyawa ikan manakala calon yang pencalonan tertinggi pula tewas. Tentulah ada sesuatu di sebaliknya.

8. Ada individu yang nyata diselubungi kontroversi membawa wang berjuta ke luar negara dan dibicarakan di mahkamah di sana, masih lagi boleh dipilih dan dilantik menganggotai kerajaan pada satu ketika.

9. Ini adalah sekadar beberapa contoh yang boleh dilihat dengan jelas. UMNO dan MIC patut melihat contoh yang dilakukan oleh MCA semalam jika masih mahu dianggap masih relevan dengan senario politik sekarang.

1 comment:

faizal said...

Belajar lah dari drama @ filem Tamil atau hindustan buat renungan disebalik sosio-politik lanskap malysia.