Friday, June 26, 2009

LEMBU, KERBAU, KUCING DAN MANUSIA




Lembu lebih bijak dari manusia, sedia berbaris. Tidak potong memotong dan berebut-rebut untuk mendapatkan sesuatu. Tidak ada demonstrasi jalanan dan tidak ada rusuhan jika tiada makanan sekalipun.

Berbeza jika dibanding dengan manusia, sentiasa sibuk hendak ke depan dan mendahului orang lain. Biar apapun terjadi, mesti berada di kelompok paling utama. Jika gagal mendapat sesuatu, jalan paling mudah adalah huat demonstrasi. Ajak orang lain bersama-sama membuat rusuhan supaya nampak pihak berwajib ada kelemahan.




Kucing ini pula tidak ada susah apa-apa, ia kesayangan manusia. Tidak payah kerja kuat seperti kerbau dan lembu, sentiasa dapat makanan. Makanan pula yang enak-enak. Kerja kucing tidak ada lain selain beranak, dan beranak.


Kerbau tetap kerbau, biar kulitnya bertukar warna menjadi putih. Orang tetap juga panggil kerbau. Kerja tetap sama, menenggtala dan menyisir tanah sawah yang luas. Apa yang kerbaudapat hanyalah seikat rumput sehari sekali. lain dari itu kenalah ragut sendiri semasa rehat di mana-mana batas sawah.


Bandingkan antara semua ini, lembu, kucing, kerbau dan manusia.

No comments: