Thursday, May 7, 2009

PENANTI: KENAPA HARUS IKUT MENARI?

Beberapa siri Pilihanraya Kecil yang dilangsungkan sebelum ini telah menampakkan fenomena seolah-olah sengaja dirancang untuk memalukan BN atau UMNO khususnya oleh Parti Keadilan Rakyat.

Dalam entri-entri terdahulu telah saya perkatakan betapa inilah satu strategi Anwar untuk membuatkan rakyat sentiasa memuja dan mengingati beliau dan PKR. Lepas satu, satu lagi PRK diadakan dengan tujuan mewujudkan satu gelombang sokongan rakyat kepada PKR dan Anwar sehingga orang sudah lupa kepada kes liwat yang beliau hadapi.

Kebetulan PRK diadakan di kawasan yang memang menjadi kawasan kuat PKR seperti Permatang Pauh, Bukit Selambau dan sekarang pula Penanti. Wakil Rakyat yang sedia ada sengaja meletak jawatan dengan alasan yang tidak masuk akal dan sengaja digembar-gemburkan. Wan Azizah untuk memberi laluan kepada Anwar. Arumugam kerana kononnya ada ancaman terhadap nyawanya dan keluarganya dan terakhir Fairuz pula kerana hendak melanjutkan pelajaran.

Setiap kali BN dan UMNO kecundang, Anwar dan pemimpin lain dalam Pakatan Rakyat sentiasa menuding jari kononnya rakyat tidak mahukan UMNO atau BN lagi. Rakyat sudah menolak kerajaan sekarang. Siri PRK ini diadakan seolah-olah sengaja hendak memalukan UMNO dan BN.

Dan sekarang Penanti menunggu untuk menjadi medan BN khususnya UMNO mendapat malu sekali lagi. Harapan mereka supaya BN meletakkan calon dan apabila keputusan meyebelahi mereka, modal yang sama juga dibawa: ‘Rakyat sudah menolak BN’.

Jadi langkah Datuk Seri Najib tidak mahu meletakkan calon untuk Penanti sangatlah bijak dan tepat. Buat apa hendak membuang masa dan wang ringgit untuk PRK yang tidak membawa makna apa-apa. Perbelanjaan kerajaan atau SPR sebanyak 5 juta ringgit di Penanti boleh diselamatkan untuk pembangunan. Masa berbulan berkempen di Penanti boleh digunakan untuk pembangunan kepada rakyat.

Tidak payah membuang masa dengan sia-sia. Tiada apa yang hendak dibuktikan selain menjayakan agenda PKR untuk memalukan UMNO.

Selepas ini aka nada lagi Wakil Rakyat Pakatan Rakyat akan meletak jawatan. Percayalah! Bukit Lanjan mungkin kawasan seterusnya. Elizabeth Wong sudah merancang begitu dahulu. Bagaimana dengan Kota Alam Shah? Manoharan telah menyatakan hasrat berbuat demikian. Mungkin selepas Penanti ini. Begitu juga dengan Kulim-Bandar Baru yang bermasalah satu ketika dahulu.

Sampai bila BN hendak menari mengikut rentak PKR?

Langkah Datuk Seri Najib adalah satu langkah yang bijak dan pragmatik.
Syabas diucapkan!

No comments:

Post a Comment