Thursday, March 5, 2009

SEMUA ORANG MAHU MENJADI RAJA

Kebetulan tercetusnya kemelut politik Perak yang melibatkan DYMM Sultan Perak, filem Tamil ‘Singh Is King’ mula ditayangkan di pawagam. Bermula dari situlah semua orang memasang angan-angan hendak menjadi RAJA.

Dahulu siapa yang berani melawan Raja. Selepas Tun Mahathir mengheret Raja dan Sultan dalam krisis perlembagaan lebih sedekad dahulu, orang mula berani mencabar Sultan dan Raja. Episod menentang Raja bermula selepas langkah ‘derhaka’ yang dimulai Tun Mahathir.

Selepas krisis itu, keadaan kembali tenang dan sistem Raja Berperlembagaan diterima kembali dengan tidak ada apa-apa pertikaian lagi. Orang pun mula lupa apa yang telah berlaku. Dan Raja-raja yang tidak pernah bercakap banyak, terus menjadi lambing perpaduan bangsa di negara ini.

Sekarang polemik itu bergema kembali apabila meletus krisis politik Perak. Masing-masing keras kepala dan berlagak seperti ‘raja’. Malah tajuk filem Tamil tersebut tadi dijadikan slogan. Karpal Singh bertitah, "Singh Is King”.

Kebetulan Karpal seorang berketurunan Singh, sesuai benarlah beliau dengan angkuh menggunakan slogan tersebut. Dia begitu berani dengan sombong mengeluarkan kata-kata, "Jangan main-main dengan saya!” seolah-olah siapa pun tidak boleh mengkritik dan menegur beliau hatta Sultan sekalipun.

Beliau dengan angkuh dan sombong tetap mahu menyaman Sultan Azlan Shah yang meruntuhkan Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak. Berulang kali beliau mengulangi kenyataan tersebut tetapi sampai sekarang belum melakukannya, jika tidak dapatlah kita menyaksikan pertembungan dua orang Raja. Seorang Raja Melayu dan seorang lagi Raja Singh.

Beliau dengan berani dan lantang dan berulang-ulang memaki Melayu dalam UMNO sebagai ‘celaka’. Beliau dengan membuta tuli menuduh Pemuda UMNO yang mengirim dua butir peluru kepadanya sedangkan beliau sendiri tidak setuju tuduhan kepada ANWAR IBRHIM yang dikatakannya fitnah. Orang lain menuduh dikatakannya fitnah, tapi beliau sendiri boleh pula membuat tuduhan kepada orang lain.

Begitulah beraninya King Karpal ini.

Sivakumar juga ingin menjadi Raja. Tanpa perkenan Sultan Perak, beliau memanggil sidang DUN yang dibuat di bawah pokok sahaja. Dan ‘raja-raja’ yang lain ikut sama dalam persidangan yang lucu itu. Hadirlah ‘raja’ Mohamad Nizar, ‘raja’ Ngeh Kho Ham, ‘raja’ Sivakumar dan lagi 24 raja yang lain.

Langkah ini disokong pula oleh ‘raja’ Haji Hadi, ‘raja’ Anwar Ibrahim dan ‘raja’ Nik Abdul Aziz. Seorang pun tidak mahu mengalah. Semua menunjukkan lagak seperti Raja dengan membelakangkan titah Sultan Perak, Sultan Kelantan dan Sultan Selangor.

Penyokong-penyokong yang begitu sombong dan takbur serta gila kuasa inilah menyebabkan King Singh ini lebih berani seberani ketika beliau membela pencuri lembu dalam kes pertama beliau ketika mula-mula menjadi peguam dahulu. Semua orang tahu cerita itu sehingga sejak kes tersebut kerajaan terpaksa mewujudkan akta perlesenan untuk ternakan tersebut.

No comments:

Post a Comment