Sunday, March 22, 2009

SELAMAT BERTUNANG, PUTERIKU!



Semuanya telah selamat. Segalanya telah selesai. Majlis berjalan lancar dan sempurna. Tidak ada yang hendak dirunsingkan lagi. Jamuan yang disediakan mencukupi dan para tetamu menjamahnya dengan berselera sekali.
Itulah yang berlaku di Majlis Pertunangan puteriku yang kedua. Majlis diadakan pada hari Sabtu 14 Mac 2009 yang lalu dalam suasana harmoni dan ceria. Cuaca seperti mengerti memberikan suasana tenang dan damai. Tidak ada panas dan tidak ada hujan.

Anak-anak yang lain pulang bercuti semata-mata meraikan majlis pertunangan kakak mereka. Jiran-jiran memenuhi ruang menanti ketibaan rombongan pihak lelaki dari Kuala Terengganu. Rombongan seramai lebih 30 orang itu tiba tepat pada waktunya selepas solat asar. Ketibaan mereka disambut oleh pihak yang menunggu termasuk kaum keluarga dan jiran-jiran.


Pihak lelaki tiba dengan 7 dulang hantaran dan pihak kami membalas dengan 9 dulang pula menjadikan suasana menjadi meriah. Upacara menentukan ‘belanja’ dan menyarung cincin 'tanda jadi' berjalan dalam suasana kekeluargaan disaksikan kaum keluarga dan sahabat handai.
Selepas upacara peminangan dan pertunangan selesai, semua yang hadir menjamu selera di halaman rumah kami dengan beberapa juadah istimewa. Santapan terdiri dari mi kari, jimpan (kueh tradisi Acheh), pulut serimuka dan lain-lain lagi.









Akhirnya waktu berangkat pulang pun tiba. Rombongan pihak lelaki bergerak pulang setelah bersalam-salaman dengan para hadirin yang lain.

Selamat Bertunang, Puteriku!

No comments: