Saturday, March 28, 2009

POLITIK GILA ATAU ORANG POLITIK YANG GILA?

Paling tepat kalau dikatakan politik negara memasuki episod paling gila sekarang. Mana tidak gilanya, setiap perwakilan yang mengundi membuat pilihan dalam Perhimpunan UMNO baru-baru ini seolah-olah kurang waras dan semakin gila.

Patutlah UMNO semakin tidak diterima umum sebagai parti Melayu tersohor lagi sekarang. Orang-orang muda langsung tidak mahu lagi melibatkan diri dalam parti itu kerana tidak relevan lagi dengan kehendak mereka. UMNO hanyalah tinggal untuk orang-orang tua dan pertengahan yang telah sebati dengan UMNO.

Perwakilan yang membuat pilihan untuk jawatan-jawatan yang dipertandingkan tidak menggalas agenda Bahagian masing-masing tetapi melaksanakan agenda peribadi masing-masing.

Contoh paling jelas boleh dilihat dalam pemilihan Ketua Pemuda. Patutkah calon yang mendapat pencalonan tertinggi boleh tewas kepada calon yang mendapat pencalonan paling rendah? Mukrij boleh tewas kepada Khairi Jamaluddin?

Tentulah sesuatu yang pelik telah terjadi. Lepas itu pakat meminta semua orang terima keputusan pemilihan. Pak Lah merayu supaya semua pihak menerima pemilihan ini sebagai kehendak ahli akar umbi. Betulkah?

Sepatutnya para Perwakilan menghormati mandat ayang diberikan ahli-ahli Bahagian kepada mereka dan mereka wajar memilih calon yang dinobatkan oleh Bahagian masing-masing. Tetapi berlaku sebaliknya.

Itulah dinamakan politik gila. Ataupun orang politik yang gila?

No comments:

Post a Comment