Saturday, March 21, 2009

JAWAPAN ORANG KENA TUDUH

Saya pernah melawat sebuah Balai Polis di tempat saya yang secara kebetulan mengadakan ‘Rumah Terbuka’. Ketika melawat itu saya berpeluang menjenguk ke dalam ‘lokap’ yang menempatkan beberapa pesalah termasuk pesalah kes dadah, kes kecurian dan pecah rumah.

Semasa berbual dengan mereka untuk menyelmi perasaan merka, saya mendapati jawapan yang diberikan sama sahaja. Seperti salinan fotostat di kedai buku. “ Saya kena aniaya, encik. Orang lain buat, saya yang kena.” Semua yang berada di dalam lokap tersebut memberikan jawapan yang sama ataupun lebihkurang sama.

Melihat airmuka dan nada suara mereka, hati kita boleh cair mempercayai bahawa mereka benar-benar dianiaya. Mereka benar-benar tidak bersalah. Jadi bila semua yang kena tuduh tidak bersalah, siapa yang bersalah?

Tidak hairanlah bila Ali Rustam kata dia tidak bersalah. Tidak hairanlah bila dia berkata dia dianiaya. Memang perangai orang yang kena tuduh macam itu, sentiasa menyalahkan orang lain. Jadi siapa yang betul? Ali Rustam yang betul? Atau Lembaga Tsatstertib yang betul?

Kalau semua kerja Lembaga Tatatertib hendak dipertikaikan, buat apa tubuhkan badan tersebut? Buat apa melantik Tengku Ahmad Ritahuddin jika apa yang dikatakannya dianggap tidak relevan? Lebih baik ditiadakan kalau semua yang dilakukan oleh badan itu dianggap tidak betul.

Anwar Ibrahim pun kata dia tidak bersalah. Tuduhan yang dibuat ke atasnya, semuanya konspirasi. Itu semua fitnah. Bermacam alasan diberikan. Bermacam hujah dikemukakan. Semata-mata untuk menunjukkan beliau tidak bersalah. Hingga mangsa menebal muka membuat sumpah laknat, pun tidak dipakainya. Dia sahaja yang betul. Orang lain tidak betul.

Kalau semua orang mengaku tidak bersalah, siapa yang bersalah?

No comments:

Post a Comment