Friday, February 6, 2009

SATU KAPAL DUA NAKHODA

Segala-galanya berlaku di Perak. Hari ini Perak mempunyai dua orang Menteri Besar. Belum pernah berlaku dalam sejarah negar,. Inilah kali pertama. Pakatan Rakyat membuat lagi satu kejutan dengan tidak mahu mengalah kepada kehendak majoriti. Sebelum ini puak inilah yang selalu bercakap tentang demokrasi. Sekarang puak ini juga yang melanggar prinsip demokrasi.

BN melantik Dr Zamry sebagai Menteri Besar atas sokongan majoriti ahli dewan daripada 28 Adun BN dan 3 Adun Bebas. Mohamad Nizar menjadi Menteri Besar atas sokongan hanya 28 Adun. Dah jadi bercelaru politik Perak hari ini. Macam bubur Asyura yang sedang populer sekarang ini jadinya.

Semua tokoh-tokoh pembangkang berkampung di Perak. Malam tadi nampak Anwar, Haji Hadi dan Lim Kit Siang berada bersama Mohamad Nizar semasa sidang akhbar. Semuanya menyokong Mohamad Nizar supaya menderhaka kepada Sultan Azlan Shah. Semua mereka mahu Mohamad Nizar engkar perintah Sultan. Siapapun tidak mendengar saranan dan nasihat Tuan Guru Nik Aziz agar jangan membantah Sultan.

Yang jadi mangsa sekarang adalah Mohamad Nizar. Dia rakyat Perak. Anwar bukan rakyat Perak, dia peduli apa. Negerinya bukan ada Sultan. Lim Kit Siang bukan rakyat Perak. Haji Hadi Awang Rakyat Terengganu. Apa mereka peduli. Mohamad Nizar mesti pragmatik. Pandang ke depan. Rakyat Perak mesti taat kepada Sultannya.

Akur saja kepada perintah Sultan, kata Tuan Guru Nik Aziz.

Lagipun kalau rezeki tak akan ke mana. Susun semula strategi dan nanti dalam PRU13, ambil semula kereta Camry tu. ‘Derhaka’ tidak menjanjikan apa-apa. Tidak akan membawa kita ke mana pun. Lihat apa yang terjadi kepada Jebat. Masa Jebat sedang kuat, semua orang takut dan sokong Jebat. Masa Jebat bertarung dengan Tuah, mana penyokong Jebat?

Semua orang tidak mahu menderhaka. Siapa akan menyokong Mohamad Nizar? Hanya DAP yang terkejut kerana kehilangan kuasa. Anwar Ibrahim yang tidak ada Raja. Haji Hadi kerana beliau Presiden PAS. Hanya beberapa lagi penyokong Menteri Besar ini termasuk dari beberapa pemimpin PKR dari kaum India.

Biarlah Menteri Besar yang baru buat kerja dia. Berilah kerusi itu kepada Dr Zamry supaya senang beliau memulakan tugas melaksanakan amanah Sultan dan rakyat kepadanya. Rakyat pun sudah setahun menyaksikan kekecohan demi kekecohan sehingga bercelaru jadinya negeri Perak. Sudah jadi macam Asyura dan Bubur Lambuk.

Pemimpin datang dan pergi sudah jadi kebiasaan. Lumrah. Pelepah kelapa pun bila dah lama, akan gugur sendiri. Atau kadang-kadang dipotong oleh penggemar lidi untuk dibuat penyapu.

Arahan Sultan jelas dan nyata,; Letak jawatan. Sekiranya tidak meletakkan jawatan, ia diangap telah dikosongkan. Samalah juga. Awak letak pun okey, tak letak pun awak bukan Menteri Besar lagi.

Mana boleh satu kapal ada dua nakhoda! Tak boleh!

1 comment:

  1. Assalamualaikum Saudara,

    Beginilah hidup kita di dunia yang fana ni. Macam macam cerita.

    Bukan mudah hendak serahkan kuasa, sayang hendak berpisah dengan harta dan kuasa yang ada. Adat hidup. Akibatnya semua kena seret, yang kesian rakyat.

    ReplyDelete