Saturday, November 8, 2008

LOYAR BURUK DI KAMPUNG PUN TAHU

Akhirnya telah sah kes Anwar tidak dipindahkan ke Mahkamah Tinggi. Memang telah dijangkakan. ‘Loyar buruk’ yang tinggal di kampung yang bersidang di kedai-kedai kopi pun boleh menjangka keputusan tersebut. Tak payah tunggu hingga berminggu-mingu untuk membuat keputusan. Buat habis masa dan wang ringgit sahaja.

Dulu semasa mula-mula kes Anwar di peringkat laporan lagi sudah saya katakan bahawa Anwar seorang yang cukup bijak. Beliau mengambil langkah awal supaya dirinya tidak terjerat. Yang herannya macam mana pihak pendakwa tidak dapat berfikir seperti loyar kampung berfikir?

Anwar sudah ‘mengikat’ Ghani Patail pada hari pertama kes beliau di bawa ke mahkamah. Laporannya terhadap Musa Hassan dan Ghani Patail kepada BPR sebagai amaran supaya kedua-dua individu ini tidak melibatkan diri dengan kes liwat itu. Mereka berdua diikat awal-awal lagi.

Musa Hassan mengambil langkah yang betul dengan tidak masuk campur dalam urusan siasatan kes tersebut. Harap-harap Ghani Patail pun begitu juga, jangan melibatkan diri dalam kes ini.

Pada peringkat awal memang betullah tindakan mereka. Loyar-loyar kampung ini lihat kedua-dua mereka memang tidak masuk campur dan kami semua gembira bercampur kesal. Gembira kerana mereka berdua mengambil pendekatan yang betul dan kesal kerana tidak ada siapa melihat motif Anwar membuat laporan BPR itu.

Tiba-tiba kita dikejutkan dengan surat permohonan pendakwa untuk memindahkan kes ke Mahkamah Tinggi ditandatangani Ghani Patail. Kenapa tidak boleh berfikir? Tak payah bersidang menggunakan Yang Arif SM Komathy Suppiah untuk menentukan sahnya surat tersebut. Kami loyar buruk di kedai kopi pun boleh buat keputusan. Tak payah bersidang berhari-hari dan memanggil saksi-saksi. Buang masa sahaja.

Secara logiknya sudah tentu sekali surat tersebut tidak laku atau kata orang putih, ‘unvalid’. Dan itulah yang dijangka Anwar lebih awal apabila beliau terus melaporkan kepada BPR tempoh hari. Dan jangkaan Anwar betul-betul berlaku.

Yang dihairankan, kenapa perkara yang semudah itu tidak dapat difikirkan oleh Ghani Patail dan barisan pegawai pendakwa? Kenapa tidak suruh Musa Hassan pula membuat siasatan. Baru betul! Orang ketawa melihat kebodohan kita.

Tetapi biarlah mahkamah mana pun, Mahkamah Tinggi atau Mahkamah Sesyen, sama sahaja. Yang bersalah tetap akan bersalah dan yang bebar tetap akan benar juga. Kasihan Mohd Saiful Bukhari yang tidak siapa pedulikan maruah beliau. Pemangsa bebas bergerak dan bercakap, si mangsa jadi tidak keruan nasibnya.

Inilah petanda dunia akhir zaman!

No comments:

Post a Comment