Tuesday, October 7, 2008

MAT GLAMOUR: TITI BAKONG BOY

Mulanya saya sudah bertekad untuk tidak mahu lagi bercakap tentang ‘Mat Galmour’ ini. (Memang di sekolah pun dia sudah terkenal sebagai Mat Glamour) tapi bila saya lihat ada komen-komen pembaca yang saya rasa kurang arif dengan keadaan di Titi Bakong ini sehingga menyebut orang-orang yang membuat komen adalah seperti lembu, saya terpanggil pula untuk menyambung sensasi cerita Mohd Norshahrul Amri atau lebih dikenali sebagai Mat ini.

Mat sekarang telah berubah menjadi orang senang sesudah berita mengenainya tersiar sejak 6 September lalu. Hari Ahad lalu beliau mula pergi semula ke sekolah dengan penuh glamour dan berlakon sakan dalam kelas kononnya sedang belajar dan wartawan UM pun ambil gambar bukan main lagi. Apa tak berlakonnya, buku satu apa pun tak ada. Pinjam buku kawan sebelah buat-buat baca. Kesian tengok Cikgu Esham yang turut berlakon sama.

Dan hari pertama itu juga menyaksikan Mat mendapat ribuan ringgit dari hartawan dari Brunei yang dimasukkan ke dalam akaunnya. Tak kira lagi bantuan-bantuan lain secara pukal dan bulanan. Tak apalah sebab itu rezeki dia walaupun secara cerita yang tak betul.

Tapi cuba tanya dia ke mana perginya wang KWAPM (Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin) yang diterimanya tahun lepas. Apa yang dia buat dengan wang tersebut? Sebenarnya macam-macam bantuan telah diberikan kepada keluarganya, tapi mereka tidak mahu juga berubah dan masih mahu bergaya atas simpati orang ramai. Tanya keluarganya kenapa tidak terus tinggal di Kampung Keda, Sungai Udang? Ada cerita sebenarnya. Tapi biarlah sebab itu kehidupan peribadi mereka.

Malah ramai lagi orang lain pernah membantu mereka termasuk Datuk Paduka Badarudin (bekas Ahli Parlimen Jerai), Datuk Abdul Razak Hashim bekas ADUN Guar Chempedak dan orang ramai sekitar Titi Bakong ini. Tapi mereka masih macam itu juga.

Ibunya tidak memakai tudung seperti dalam gambar di akhbar itu. Berlakon saja tu. Sekarang dengan rambut ‘rebounding’ dan handphone berjenama bergaya bukan main lagi. Sepanjang bulan puasa lalu, mereka jugalah yang menjual nasi bungkus untuk orang-orang yang tidak puasa.

Rumah mereka bukanlah terlalu daif. Ianya sebuah dewan lama di belakang surau di tepi rumah Tok Ayah (Tokoh terkenal dalam persilatan dan pernah berlakon drama TV satu ketika dulu). Dindingnya separuh simen dan separuh dawai. Kalau ditambah sikit-sikit akan jadi lebih elok. Malah jika dibandingkan dengan rumah PPRT milik saudara mereka di seberang jalan, rumah mereka lebih baik.

Kemarin hari kedua persekolahan Mat tidak pergi ke sekolah. Kononnya beliau mengikut ibunya ke penjara Alor Setar untuk merayu bagi pembebasan ayahnya. Semakin mengada-ada nampaknya sehingga menagih keistimewaan sebegitu. Kalau ini dibenarkan, ramai lagi keluarga yang mungkin akan membuat rayuan yang serupa. Sama-samalah kita lihat perkembangannya.

Sebenarnya sebelum ini Mat tidak berminat belajar sebaliknya lebih suka membuat kacau dan mendatangkan masalah kepada pihak sekolah. Beliau dan adiknya Mastuti sering ponteng. Sepatutnya kehadirannya di sekolah disemak untuk mengetahui perkara sebenar. Tapi wartawan tersebut tidak berbuat demikian sehingga menimbulkan tuduhan-tuduhan yang negatif kepada pihak sekolah. Adik beliau yang belajar di Tingkatan Satu, Mastuti Norsiti juga berperangai sama walaupun telah mendapat biasiswa.

Saya tidak berniat untuk menghina mereka tetapi hanya menyatakan perkara yang sebenar berlaku. Sebagai orang Titi Bakong, setiap hari saya nampak aktiviti mereka. Dia menjadi kelindan lori pun bukan setiap hari tetapi ikut bila yang dia suka. Ia lebih banyak bermain sebenarnya.

Mungkin selepas ini Mat Glamour dan adik-adiknya berubah menjadi pelajar yang baik dan rajin. Insyaallah.

No comments:

Post a Comment