Thursday, October 23, 2008

HANYA RAFIDAH SAHAJA YANG TAHU

Sekarang ini tidak ada lain cerita paling sensasi selain cerita pemilihan jawatan dalam kepimpinan UMNO, parti tertua dan terbesar yang dianggotai oleh semua orang Melayu. Semua jawatan bermula dari Presiden hinggalah ke peringkat Majlis Tertinggi, terbuka untuk ditandingi pada Mac 2009 oleh sesiapa sahaja asalkan layak melepasi ‘kouta’ yang ditetapkan.

Dalam banyak-banyak jawatan, Ketua Wanitanya yang memberi ruang untuk diperbincangkan. Sebelum proses menawarkan diri tamat, dilihat ada kompromi antara penyandang jawatan, Tan Seri Rafidah Aziz dengan Datuk Seri Sharizat Jalil. Kedua-dua mereka dikatakan setuju untukmempertahankan jawatan yang sedia disandang sekarang iaitu Ketua Wanita dan Timbalan Ketua Wanita.

Soalnya sekarang scenario telah bertukar dari tiada pertandingan kepada kemungkinan ada pertandingan. Dilihat kepada pencalonan untuk Sharizar sebagai Ketua Wanita, rasanya wanita UMNO sekarang mahu melupakan kompromi yang dianggap tidak ada keuntungannya walaupun dalam kompromi tersebut Rafidah akan menundurkan diri pada Jun 2009 iaitu selepas tiga bulan menerajui Wanita.

Ramai melihat kompromi ini amat membuang masa. Apa guna memegang jawatan hanya untuk tiga bulan kemudian penggantinya akan memangku pula beberapa lama untuk disahkan sebagai ketua apabila ada pertandingan tiga tahun lagi. Barangkali Rafidah juga macam Pak Lah. DS Abdullah juga mahu tiga bulan lagi untuk memegang kuasa yang sepatutnya berakhir Disember ini. Dan Rafidah mahu tiga bulan selepas pemilihan.

Apa yang sebenarnya Rafidah mahu buat dalam tiga bulan itu, hanya dia seorang yang tahu. Walaupun orang lain nampak tidak perlu lagi ditangguh-tangguh hasrat untuk menyerahkan jawatan kepada Sharizat, Rafidah masih mahu masa tiga bulan itu. Untuk apa?

Ini bermakna kalau kompromi ini tetap berjalan, Tidak ada pertandingan untuk jawatan Ketua Wanita Mac ini. Dan peralihan kuasa Wanita UMNO akan hanya berlaku pada Jun 2009. Ketika itu Sharizat dikatakan akan diberi memangku jawatan Ketua Wanita.

Pelan peralihan kuasa inilah dilihat sebagai pelan membuang masa dan tidak masuk akal. Ramai berpendapat leih baik peralihan kuasa itu dibuat sekarang supaya perwakilan boleh mnentukan pengganti Rafidah dalam pemilihan Mac nanti.

Sekarang jalan yang terbuka bagi kumpulan ini adalah mencalonkan Sharizat untuk bertanding jawatan Ketua Wanita dengan misi supaya Sharizat terus memegang jawatan tersebut tanpa perlu menunggu terlalu lama. Kumpulan ini berpendapat, sampailah masanya Wanita mendapat Ketua yang baru setelah sekian lama berada di bawah Rafidah.

Sekarang Sharizat sudahpun layak untuk bertanding. Pencalonan beliau telah melebii kouta kelayakan. Yang menghalang beliau ialah sifat rasa hormat kepada ketuanya. Terpulang kepada beliau untuk membuat keputusan. Tetapi sebagai pencinta perjuangan beliau patut menerima pencalonan tersebut. Jika beliau menerimanya, bermakna konflik akan terjadi dalam Pergerakan Wanita kecuali Rafidah menarik diri mulai sekarang, jangan tunggu beliau tidak dipilih nanti..

Saya tetap percaya bahawa Sharizat akan bertanding menentang Rafidah. Bertanding buan sebagai lawan, tetapi sebagai menyahut kehendak wanita yang sebenarnya. Dan jauh di sudut hati tidak ada niat hendak mengkhianati ketua.

Isyarat adalah jelas supaya Rafidah melepaskan sahaja jawatan yang disandang sekarang. Buat apa hendak tunggu hingga bulan Jun nanti. Buang masa sahaja. Lebih baiklah Rafidah berhenti dari diberhentikan.

Hanya Rafidah sahaja yang tahu.

No comments:

Post a Comment