Saturday, October 18, 2008

APABILA SULTAN BERTITAH............

Kekalutan politik negara akhir-akhir ini telah mencetuskan pelbagai kontroversi. Lepas satu isu, ada isu lain pula yang timbul membadai keharmonian hidup rakyat negara ini. Isu Hindraf baru saja dapat ditangani, isu ‘kaum pendatang’ pula yang dijolok oleh ahli-ahli politik yang kononnya serba bijak.

Kesemua isu yang ditimbulkan sepanjang 2008 ini berpunca dari sikap tolak ansur kerajaan bagi menyelamatkan maruahnya selepas kekalahan teruk dalam PRU12. selepas pilihanraya itu kerajaan membentu kerajaan dengan majoriti mudah. Walaupun menang tetapi tidak memperoleh dua pertiga.

Dan perkara yang sering dibangkitkan oleh pertubuhan dan individu adalah mengenai perkara-perkara sensitif yang telah termaktub dalam perlembagaan khasnya yang melibatkan orang-orang Melayu dan kedudukan Hak Istimewa Orang-orang Melayu.

Antara yang paling lantang menyentuh perkara-perkara tersebut adalah pertubuhan seperti Majlis Peguam, pertubuhan haram Hindraf, Chua Jui Meng dari MCA ketika melancarkan manifestonya dan Ketua Wanita Gerakan, Tan Lian Hoe yang paling baru. Kesemua mereka menyentuh perkara-perkara tersebut lepas satu, satu pula.

Tanpa disedari, kenyataan-kenyataan mereka telah menimbulkan keresahan di kalangan rakyat majmuk negara ini. Kalau tidak ditangani dengan betul, pasti akan menjadi lebih tegang. Keadaan ini menyebabkan Sultan dan Raja terpaksa mengeluarkan titah sebagai peringatan.

Apabila Sultan dan Raja mengeluarkan titah semalam, rasanya perkara ini dapat dibendung dari menjadi wabak yang parah sebab ia didapati semakin berjangkit. Jadi hormatilah titah raja kita yang diwartakan hasil Mesyuarat Mahjlis Raja-raja di Istana Maziah, Kuala Terengganu baru-baru ini kerana raja simbol perpaduan kita.

Pihak Istana sendiri telah menyatakan bahawa orang yang bercakap tentang isu-isu tersebut adalah orang-orang yang buta sejarah. Jadi usahlah siapa lagi menyentuh tentang Hak-hak Istimewa Orang-orang Melayu kerana ia telah termaktub dalam perlembagaan sebegitu.

Perkara–perkara lain yang diminta jangan disentuh adalah tentang kedudukan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, Agama Islam sebagai Agama Rasmi dan hak-hak istimewa yang lain. Selain itu baginda semua mahu semua pihak melindungi kepentingan kaum yang lain seperti tercatat dalam Perlembagaan Negara kerana apa yang tersurat ini telah diperhalusi oleh mereka yang terlibat dalam menggubal perlembagaan melalui satu pengorbanan dan tolak ansur yang sangat tinggi.

Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan telah menyatakan hak-hak sah kaum-kaum yang lain. Jadi kaum yang lain tidak perlu risau tentang kedudukan mereka dalam negara ini. Tidak payahlah merusuh dan meminta bantuan asing yang akan menjerumuskan kita ke kancah penjajahan sekali lagi.

Orang-orang Melayu pula diminta oleh Raja-raja supaya bersatu mempertahankan Institusi Raja mengenai keistimewaannya, kedudukannya, kemuliaannya dan juga kebesarannya. Di samping itu orang Melayu hedaklah melindungi Agama Islam, Bahasa Melayu dan hak sah kaum yang lain.

Untuk itu saya amat kecewa selepas membaca satu komen dalam Laman Blog Kedahlanie hari ini yang jelas menghina raja. Ayat-ayat yang digunakan oleh pembaca yang memberi komen tersebut tidak sepatutnya keluar dari seorang berbansa Melayu dan saya hairan kenapa perkara ini tersiar dalam Satu Laman yang beridentiti ‘Islam’.

Saya petik komen trsebut yang berbunyi, “Kalau dah Menteri bangang, polis bodoh dan institusi yang di atasnya itu (Raja – Sebab polis di bawah Raja) penakut dengan UMNO, rakyat juga yang susah. Rakyat diminta mendaulatkan raja, tapi raja tak hendak jaga rakyat. Apa jadah hendak daulat pula? So, Janganlah duduk bersemayam saja sedang rakyat bersemayat. Kalau sudah macam itu, biar sama-sama hancur, baru padan muka.”

Jadi apabila Sultan bertitah, tidak patut bahasa yang begitu keluar dari mulut manusia Melayu. Tergamak beliau menghina rajanya!

No comments:

Post a Comment