Friday, September 5, 2008

TAHNIAH KEPADA RAKYAT PERAK

Bahasa yang paling sesuai untuk ditujukan kepada rakyat Perak terutamanya orang-orang Melayu ialah “padan muka”. Orang Kedah cukup faham dengan bahasa Padan Muka ini. Boleh tanya mereka. Dalam keghairahan masing-masing untuk menukar kerajaan, rakyat Perak telah dihadiahkan dengan sebuah kerajaan boneka yang mewakili kaum lain.

Jika tidak kerana perlembagaan negeri yang terpanjang di Malaysia ini yang memestikan MELAYU sebagai Menteri Besar, sudah tentu Melayu tidak mendapat apa-apa. Nasib baiklah perlembagaan negeri menyelamatkan keadaan.

Lepas satu, satu pula tindakan Menteri Besar dari PAS ini dilihat tidak memberi apa-apa kebaikan kepada orang Melayu. Selepas pemberian milik tanah selama 999 tahun kepada Kampung Baru (yang majoriti dihuni oleh kaum Cina) , kini heboh pula dengan pemberian 400 hektar tanah kepada 9 buah sekolah persendirian Cina di negeri Perak.

Apa motifnya pemberian tanah tersebut selain alasan Menteri Besar untuk dijadikan sumber pendapatan sekolah-sekolah tersebut yang daif (betulkah?). Orang kampung tidak pandai mencongak banyak mana 400 hektar itu. Ia bersamaan dengan 1000 ekar. Bayangkan seluas mana 1000 ekar itu.

Kita melopong saja mendengarnya. Satu ekar pun sudah luas untuk diusahakan, ini pula 1000 ekar. Bila dibahagi kepada 9 dah banyak mana. Kiralah sendiri. Kalau bahagi 10 pun dan dapat 100 ekar. Luasnya sekolah-sekolah persendirian itu terima hadiah.

Sekolah Cina tersebut adalah sekolah persendirian. Bila namanya ‘persendirian’, carilah sendiri wang pembiayaannya. Sebodoh-bodoh kita, kita faham kalau persendirian, sendiri tanggunglah. Kenapa Kerajaan Negeri harus menyumbang begitu banyak sedangkan ada lagi sekolah-sekolah yang lebih daif di kampung-kampung dan di estet-estet?

Kalau tidak cukup biaya, tak payah buka sekolah persendirian. Lagipun sekarang kerajaan sedang berusaha memperkasakan Sekolah Kebangsaan. Hantar sahaja murid-murid tersebut ke Sekolah-sekolah Kebangsaan. Dan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina bukankah telah banyak di merata tempat? Sehingga ada sekolah Jenis Kebangsaan Cina murid Melayu melebihi murid Cina.

Seperti kata Pengarah Institut Kajian Etnik (KITA) UKM, Prof. Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin, bahawa pembelaan terhadap sekolah-sekolah Cina memang menjadi fokas
DAP selama ini. Dan sekarang mereka berjaya kerana sebenarnya mereka yang mentadbir Perak. Pada hari mengangkat sumpah pun kita sudah tahu bila wakil DAP sentiasa beriringan dan membisikkan sesuatu dengan Datuk Seri Mohammad Nizar.

Peduli apa dengan 70% daripada 137 Sekolah Aliran Tamil yang kini berada di bawah paras daif. Sekolah Agama Rakyat bagaimana pula?

Jadi kepada rakyat Perak, saya ucapkan PADAN MUKA!. Tahniah untuk anda semua kerana berjaya menukar kerajaan seperti yang anda inginkan.

No comments:

Post a Comment