Tuesday, September 2, 2008

KECEWANYA MENONTON DRAMA MELAYU

Saluran TV yang bertambah menyebabkan bertambahnya syarikat-syarikat produksi filem di negara ini. Amat banyak filem dan drama yang diterbitkan oleh syarikat-syarikat ini sehinggakan berlambak-lambak di pasaran. Sebahagiannya disiarkan di TV dan sebahagian pula terus dipasarkan dalam bentuk cakera padat.

Stesen-stesen TV semakin banyak menyiarkan drama-drama tempatan termasuk drama-drama bersiri yang disiarkan setiap hari. Ini mungkin kerana hendak membantu syarikat-syarikat produksi yang telah berbelanja besar mengeluarkan filem-filem tersebut.

Apa yang dikesalkan di sini adalah mengenai mutu drama-drama bersiri yang disiarkan itu yang jauh dari matlamat hendak memartabatkan filem dan drama Melayu. Cerita yang dibuat tanpa perhatian serius dan pelakon yang dipilih berdasarkan rupa paras, menyebabkan semua tujuan dan matlamat tersasar.

Jadi jangan salahkan penonton televisyen jika mereka tidak memilih untuk menonton filem dan drama Melayu.

Salah satu filem drama bersiri yang disiarkan setiap petang Isnin hingga Khamis, jika kita lihat betul-betul seperti dicedok dari sebuah drama bersiri Amerika Latin. Saya tidak ingat apa nama drama barat itu tetapi melihatkan jalan ceritanya, seolah-olah saya menonton sebuah drama dari Barat.

Terus terang saya katakan drama Ezora yang disiarkan melalui TV3 amat mengecewakan masyarakat Islam di Malaysia.

Dari penampilan pelakon berpakaian dan juga nama-nama watak yang digunakan, jelas saya sedang menonton sebuah drama Barat dengan para pelakonnya bertutur separuh Bahasa Melayu. Episod demi episod kita didedahkan dengan budaya yang bertentangan dengan budaya masyarakat Melayu.

Adakah orang Melayu memberi nama Joshua kepada anak mereka? Saya belum pernah mendengar lagi nama-nama begitu dalam masyarakat Melyu kecuali Khatijah Tan memberi nama Piere Andre kepada anak lelakinya. Watak-watak dalam drama tersebut mengunakan beberapa nama yang tidak masuk akal wujud dalam masyarakat Melayu seperti Joshua, Onni, Adry, Ezora, leeya dan beberapa nama lagi.

Jalan cerita pula diolah seperti penulis lupa bahawa negara ini adalah negara Islam dan agama Islam adalah agama pegangan masyarakat Melayu. Tapi drama ini dimulai dengan watak lelaki bernama Reza berkerja sebagai penjaga rumah seorang wanita bernama Leeya.

Tapi penulis skrip drama itu lupa bahawa dalam masyarakat Melayu bagaimana seorang lelaki boleh tinggal di rumah seorang wanita berdua-duaan tanpa sebarang ikatan? Masyarakat keliling tentu akan memandang serong. Tinggal serumah dalam masa yang lama pula, bukan sehari dua. Takkan tiada tindakan dari masyarkat setempat atau pihak berwajib. Ini kena diambil-kira.

Apabila mereka berkahwin, tidak ditunjukkan siapa wali yang menikahkan mereka sedangkan dalam episod-episod selepas itu, digambarkan watak-watak ini mencari-cari bapa kandung mereka yang seolah-olah satu misteri. Begitu juga apabila hendak berkahwin dengan Leeya, Reza sudah ada isteri bernama Ezora. Macam mana dengan surat kebenaran daripada isteri pertama?

Yang lebih misteri adalah perkahwinan Reza dengan Ezora tanpa wali yang sah tapi dibenarkan dalam drama ini. Dalam episod-episod yang terkemudian barulah ditunjukkan misteri bapa kandung Ezora. Tentulah tidak munasabah Ezora dikahwinkan oleh ibunya dengan Reza tanpa wali yang sah. Ibunya tentu tahu siapa bapa Ezora.

Kebiasaaan dalam masyarakat Melayu, apabila perkahwinan hendak berlaku, pihak perempuan akan berusaha mencari wali untuk menikahkan pasangan itu. Tapi dalam drama ini hanya ditunjukkan mereka telah berkahwin. Dan selepas itu dalam episod yang lain barulah timbul cerita Ezora cuba menyelesaikan misteri ayah kandungnya.

Hubungan lelaki dan perempuan yang ditunjukkan dalam episod demi episod seolah-olah kita menonton sebuah filem Barat. Mereka bebas keluar masuk rumah lelaki dan perempuan. Bebas bertukar-tukar pasangan, sekejap dengan Adry, sekejap dengan Reza. Konflik begini betul-betuk ditiru dari filem Barat terutama dari Amerika Latin.

Drama ini amat mengecewakan masyarakat Islam di Malaysia.

1 comment: