Monday, September 1, 2008

TIADA SIAPA MENANG, TIADA SIAPA KALAH

Pilihanraya Kecil Permatang Pauh telahpun selesai. Keputusan telahpun diketahui. Dan yang terlibat secara langsung dan tidak langsung telah pulang ke rumah masing-masing. Yang tinggal hanyalah kesan-kesan daripada perkampungan manusia di situ selama lebih dua minggu.

Sampah-sarap daripada kertas-kertas dan poster-poster parti-parti politik bersepah di merata tempat.Bendera-bendera parti ada yang terus terpasang di pucuk-pucuk pokok, tidak diturunkan, Bukan apa, nak tunjukkan kemegahan masing-masing. Tak kira yang berlogo dacing atau berlogo sebiji panadol. Sama sahaja.

Saya bukan hendak perkatakan tentang keputusan pilihanraya kecil tersebut. Biarlah siapa yang menang, saya peduli apa. Macam ini juga kita, biar siapa yang menang. Kita bukan berubah pun. Calon yang menang mungkin dapat untung juga sedikit dapat jadi Ahli Parlimen, kemudian katanya nak jadi Perdana Menteri.

Kita tetap macam ini juga. Bangun pagi, yang petani pergi ke sawah ladang, yang ada teksi kelong mencari rezeki. Yang ada perahu, turun ke laut menangkapikan seperti biasa. Yang untung peniaga nasi lemak dan roti canai di tepi jalan. Kita tetap macam ni juga biar tiga kali tukar kerajaan sekalipun.

Saya hendak perkatakan tentang nasib bangsa saya selepas ini. Saya hendak melihat nasib negara saya selepas ini. Kalau dulu peribahasa Melayu berbunyi gajah sama gajah berkelahi, pelanduk mati di tengah-tengah, sekarang peribahasa itu telah berubah. Peribahasa baru pula terhasil di Permatang Pauh iaitu gajah sama gajah berkelahi, pelanduk ketawa berdekah-dekah.

Bangsa saya yang berpuak-puak ini bertelagah sesama sendiri. Mengumpat dan mengeji tidak bertepi lagi. Fitnah memfitnah dah jadi lauk masing-masing, sedap sahaja mendengarnya. Satu puak melempar fitnah puak yang satu lagi. Puak itu pula membalas dengan fitnah yang lain. Penyokong-penyokong mereka pula berbuat berbagai helah menegakkan benang basah semuanya. Akhirnya semua dalam kerugian.

Pelanduk-pelanduk ketawa besar melihat gajah sama gajah berselisih faham. Puak pelanduk ini menunggu masa sahaja mengambil kesempatan. Mereka memang menunggu peluang dan ruang sahaja. Bila bangsa saya sudah lemah, puak ini mula memainkan peranan.

Lihatlah di Pulau Pinang. Hari pertama masuk pejabat di Menara Komtar, sudah mula mengusik tentang Dasar Ekonomi Baru dan hak-hak istimewa bangsa saya.Di Selangor pula, selepas 100 hari pegang kuasa, dah umumkan hendak membuka pusat ternak babi mega bernilai 200 juta. Di penempatan bangsa saya pula tu. Satu hari nanti boleh menjadi negara pengeksport daging babi. Dah tahu bangsa saya sensitif dengan babi, buatlah di tempat orang yang memakan daging babi.

Apakah tidak ada rasa malu di sanubari bangsaku? Apa salahnya duduk sebumbung dan pakat berbincang mencari titik yang satu. Buat rumusan yang boleh menjamin anak dan cucu kita supaya mereka merdeka di bumi mereka sendiri. Jangan hanya menang sorak, tapi kampung habis tergadai. Sedar-sedar bangsa kita tidak ada negeri lagi. Lihatlah apa yang terjadi kepada Temasik.

Satu hari nanti tidak mustahil kita tidak menjadi tuan lagi di bumi kita. Dan anak dan cucu kita macam mana?

Ulama-ulama pun ramai boleh memberi nasihat mengikut hukum. Nak buat apa pun kena tanya ulama-ulama besar empat atau lima orang ini. Nanti susah, kata tak ikut kaedah Islam pula. Bukan setakat nak bersumpah sahaja kena ikut Islam, nak berbincang pun kena ikut macam tu juga. Mintalah pandangan ulama-ulama besar ini.Barulah bangsaku akan selamat di dunia dan di akhirat.

Pakat-pakat jagalah negara ini.

No comments:

Post a Comment